Lyko Privacy Policy

Sammenfatning

 

  • Denne persondatapolitik forklarer, hvordan vi, Lyko Online AB, org. nr.: 556740-9502, adresse: Äppelbovägen 60, 786 91 Vansbro, Sverige, bruger dine personlige oplysninger, når vi (a) tilbyder generelle og personlige tilbud til dig, som er medlem i vores loyalitetsklub Club Lyko og (b) gennemfører transaktioner ifølge vores handelsbetingelser.
  • Som medlem i Club Lyko får du adgang til generelle medlemstilbud, et pointsystem, som giver dig endnu flere medlemsfordele, samt personlige tilbud, der er tilpasset dig og dine behov, interesser og præferencer.
  • Vores loyalitetsprogram er tilgængeligt for alle, der som minimum har fyldt 18 år. Hvis du er under 18 år, må du kun bruge loyalitetsprogrammets serviceydelser sammen med dine forældre eller din værge.
  • Eftersom vi på Lyko er en international koncern, som deler visse administrative systemer, kan vi dele dine personoplysninger med vores datterselskaber i administrative sammenhænge. 
  • Hvis du har nogen spørgsmål til, hvordan vi håndterer dine personoplysninger, kontakt os gerne på privacy@lyko.se.

Senest revideret: 25-06-2018

Gå til sammenfatning | Gå til version i fuld længde

---------------------------------------------------------------

Persondatapolitik (komplet version)

Senest revideret: 24-05-2018

 

Indhold

  1. Introduktion
  2. Vores principper
  3. Personoplysninger vi indsamler
  4. Hvordan og hvorfor vi bruger dine personoplysninger
  5. Når og hvor vi deler informationen med andre
  6. Dine rettigheder
  7. Sikkerheds tiltag gældende din information 
  8. Opbevaring af personoplysninger
  9. Yderligere
  10. Ændringer og opdateringer af denne datapolitik
  11. Spørgsmål og klager
  12. Tillægsydelser
    Ændringshistorik

 

Gå til sammenfatning | Gå til version i fuld længde

 

---------------------------------------------------------------

1. Introduktion

Lyko Online AB, org. nr: 556740-9502, Kyrkbyvägen 1, 780 50 Vansbro, e-mail: kundeservice@lykoshop.dk (”Lyko”) driver hjemmesiden lyko.dk, eller domænet som vi refererer til, hvor du kan gennemføre køb af produkter i vores webshop i henhold til vores handelsbetingelser, samt at du kan blive medlem i vores loyalitetsprogram (”Serviceydelser”).

Lyko tilbyder generelle medlemstilbud og personlige medlemstilbud på udvalgte produkter, samt mulighed for at samle point for at få adgang til rabatter for dig, der har registreret dig og er blevet medlem i Club Lyko. 

Denne Integritets- og persondatapolitik (”Persondatapolitik”) forklarer Lykos håndtering af vores kunders personoplysninger, når de gennemfører køb på lyko.dk, samt vores Club Lyko medlemmers personoplysninger, når de bruger vores loyalitetsprogram. Derudover også kunder og medlemmers rettigheder gældende personoplysninger i overensstemmelse med EU's Databeskyttelsesforordning (GDPR). Denne persondatapolitik er dermed rettet mod medlemmer af Club Lyko samt andre personer, som foretager køb på lyko.dk. 

Vi på Lyko er opmærksomme og bevidste om, at håndteringen af din integritet og dine personoplysninger er et kontinuerligt ansvar, og derfor opdateres denne persondatapolitik løbende, når håndteringen af dine personoplysninger opdateres. Du bliver informeret om ændringer via publicering på denne hjemmeside, e-mail eller sms.

 

2. Vores principper

Vi gør vores bedste for at beskytte din integritet gennem at bruge hensigtsmæssige tekniske sikkerhedsløsninger. Det indebærer at:

  • Vi forsikrer om, at vores sikkerhedsforanstaltninger er hensigtsmæssige og tilstrækkelige for at beskytte dine oplysninger, og
  • Vi forsikrer om, at alle vores samarbejdspartnere i tredjepart, som behandler dine personoplysninger, har hensigtsmæssige og tilstrækkelige sikkerhedsforanstaltninger
  • Vi respekterer din integritet. Du modtager kun markedsføring (via e-mail, post, sms eller telefon) fra os og fra andre organisationer, som er udvalgt med omhu.
  • Vi er tydelige med, hvornår du selv kan vælge, hvilke serviceydelser og hvilken information, du vil tage del af. Vi har f.eks. funktioner, som du kan klikke på, hvis du ikke længere ønsker at modtage markedsføring fra os eller vores samarbejdspartnere. I visse situationer kan vi være nødsaget til at sende e-mail eller sms til dig med information eller spørgsmål angående dit medlemskab.
  • Vi indsamler og anvender kun individuelle personoplysninger, hvis vi har din tilladelse, eller hvis vi er berrettiget til bestemte handlinger, f.eks. for at administrere dit medlemskab.
  • Vi er tydelige med, hvilken information vi indsamler om dig, samt hvordan vi bruger den. 
  • Vi bruger kun personlige oplysninger til de foremål, som de er indhentet til, og vi forsikrer om, at sletning af informationen sker på en sikker måde. 

Hvis vi på Lyko, eller nogen af vores samarbejdspartnere, overfører information udenfor den Europæiske Union (EU) og Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS), så sker det kun med hensigtsmæssige og relevante sikkerhedsforanstaltninger.

 

3. Personoplysninger vi indsamler

Introduktion

Lyko indhenter personoplysninger fra dig, når du bruger Lykos serviceydelser. Oplysningerne kan deles i to kategorier; personoplysninger, som du oplyser til os, og dine personoplysninger, som bliver tilgængelige for os, når du bruger serviceydelserne.

Vi videresælger ikke dine personoplysninger til nogen, og vi deler kun til dem af vores servicepartnere, som hjælper os med at tilbyde serviceydelser til dig. Læs mere om dette nedenfor i afsnit 5.

Personoplysninger som du giver til os

Når du opretter et medlemskab, beder vi dig om at oplyse din e-mail adresse. For at kunne gennemføre et køb, skal du også oplyse dit navn, din adresse og dit telefonnummer. Hvis du vil betale med faktura eller delbetale, skal du også oplyse dit CPR-nummer. Denne information er nødvendig for, at vi kan levere produkter til dig samt give dig information om dine bestillinger.

Personoplysninger som du gør tilgænglige for os når du anvender Lykos serviceydelser

Når du er logget på din konto som medlem på lyko.dk, kan vi på Lyko se dine præferencer og din historik på Club Lyko. Vi kan se hvilke produkter og serviceydelser, du viser interesse for, hvilke produkter du køber, samt hvilke produkter du lægger i din indkøbskurv, som du senere fjerner fra indkøbskurven. Denne information gemmer vi og bruger til de formål, som beskrives i afsnit 4. Når du besøger vores side og gennemfører et køb uden at være medlem, får vi adgang til din købsadfærd på vores hjemmeside.

Din kontakt med Lyko

Hvis du har kontakt med os via e-mail, brev eller en anden form for kommunikation, vil vi muligvis gemme korrespondencen samt den omfattende information (som navn, e-mail adresse, kontaktinformation og personlig information, som du oplyser i beskeden) samt bruge den til at besvare eller håndtere din henvendelse.

Hvis du ikke ønsker at give dine personoplysninger til os

Behandling af dine personlige oplysninger, til de formål forklares i denne persondatapolitik, er en forudsætning for at være medlem i Club Lyko og/eller gennemføre køb hos os. Hvis du ikke opgiver dine personoplysninger, har du ikke mulighed for at være medlem i vores kundeklub samt at modtage tilbud og rabatter, uanset om du accepterer de generelle vilkår. Du har heller mulighed for at gennemføre køb uden at oplyse bestemt information, som vi behøver for at fuldføre købet.

 

4. Hvordan og hvorfor vi bruger dine personoplysninger

Der er fire hovedårsager til, at vi bruger indhentet information om vores kunder og brugere. Det er:

  • for at kunne drive vores virksomhed og tilbyde (inklusiv at forbedre og tilpasse) de serviceydelser og produkter, vi udbyder
  • for at tilbyde personlige tilpassede serviceydelser, som passer til individuelle brugere,
  • for at sende information, inklusiv kampagner, til vores kunder og brugere, samt
  • for at markedsføre serviceydelser og vise reklamer i vores serviceydelser og på vores hjemmeside, som støttes af reklame.

Af disse årsager kombinerer vi indsamlet data for at give dig en nem, mere konsekvent og personligt tilpasset oplevelse. For at forbedre beskyttelsen af din integritet har vi indbygget teknisk og organisatorisk beskyttelse, som er lavet for at forebygge visse kombinationer af data. Nedenfor finder du en liste over hvert formål med behandlingen af dine personoplysninger, samt på hvilken måde disse formål opfyldes.


Håndtering af dit medlemskab og levering af købte varer:

Vi bruger dit navn og din adresse for at kunne levere dine bestilte produkter. Vi bruger derudover også dit telefonnummer og din e-mail adresse for at kunne give dig relevant information og for at kunne kontakte dig angående dine bestillinger. Information angående dine bestillinger kan for eksempel indeholde information om, hvornår din bestilling er sendt fra vores lager, hvornår den er klar til afhentning på et udleveringssted eller eventuelle tekniske problemer eller forsinkelser. Vi bruger også dit telefonnummer og din e-mail adresse til at sende nyhedsbreve om serviceydeæser til dig. Lyko informerer dig også, hvis du er tæt på at miste dit medlemsniveau, eller når tilbud er ved at udløbe. Du kan til enhver tid deaktivere denne type af nyheds- og informationsbeskeder ved at gå ind i indstillinger under dit medlemskab på lyko.dk.

 

Gør din betaling nemmere:

Ved gennemførelse af et køb har du mulighed for at gemme de betalingsoplysninger, som du opgiver. Det indebærer, at du bliver fri for at udfylde dine betalingsoplysninger hver gang, du gennemfører et køb. Det gør din købsoplevelse med Lyko nemmere og mere enkel. Hvis du vælger at gemme dine betalingsoplysninger, lagres de i en sikker database. Du kan også til enhver tid ændre eller slette disse oplysninger, hvorefter de vil forsvinde fra vores system.

 

Håndtering af point og medlemsniveauer for dig, der er Club Lyko-medlem:

For at kunne samle point som medlem, og for at du skal gå adgang til yderligere tilbud og rabatter via forskellige medlemsniveauer, gemmer vi informationen om de køb, du har gennemført som Club Lyko-medlem. Vi gemmer ordrehistorik til dette formål, hvilket omfatter din ordres værdi og indhold.

 

Personligt tilpassede serviceydelser:

Vores produkter og serviceydelser indeholder tilpassede funktioner, som automatisk skræddersyer din oplevelse baseret på vores oplysninger om dine aktiviteter, ordrehistorik, interesser og din position i de tilfælde, hvor vi har fået dit samtykke, eller hvor loven eller gældende aftaler understøtter det. Oplysningerne analyseres og grupperes ved hjælp af vores analysefunktion indenfor udvalg, prioritering og planlægning af kontakt med kunden/brugeren, så du modtager personligt tilpassede serviceydelser og tilbud, som du kan være interesseret i. Der sættes en eller flere markører sammen med oplysningerne om, hvilken type af tilpasning af onlinetjenester og markedskommunikation, der rettes mod brugeren, såkaldt personificering.

 

Personlige tilbud:

Vi indhenter og behandler information om din ordrehistorik og din købsadfærd til det specifikke formål at udforme og tilbyde dig personificerede rabatter og tilbud baseret på, hvad vi tror, at du specifikt er interesseret i. På Mine sider kan du vælge at deaktivere disse tilbud i beskeder til dig. På vores hjemmeside vil du stadig modtage tilbud baseret på din købsadfærd.

 

Markedsføring og reklame

Vi bruger data, som du oplyser til vores virksomhed gennem registrering af en medlemskonto samt data, som vi indhenter, når du gennemfører køb og bruger vores serviceydelser og hjemmeside for at give dig relevant markedsføring og visse reklamer, som du kan være interesseret i, når besøger vores hjemmeside og abbonerer på vores nyhedsbrev. Din adfærd som logget på din medlemskonto i Club Lyko giver os hos Lyko et indtryk af dine præferencer, og vi vil kunne vise dig præcis de produkter og serviceydelser, som vi tror, at du ville være interesseret i. Grundet dette gemmer og behandler vi information om, hvilke produkter og serviceydelser, du kigger på, hvilken type af produkter du køber, og hvilke produkter du lægger i indkøbskurven, som du senere fjerner fra indkøbskurven igen. Vi kan også sende reklame til dig baseret på, hvor du bor, hvis vi f.eks. vælger at åbne en ny butik i dit område. Baseret på de forskellige typer af information sender vi reklame til din e-mail adresse, din adresse eller via sms og/eller at vise dig relevant reklame, når du er inde på lyko.dk. Hvis du ikke ønsker at modtage markedsføring direkte via e-mail eller sms, kan du altid gå ind under indstillinger og vælge det fra.

Hvis du fravælger at modtage interessebaseret reklame, betyder det ikke, at du ikke længere vil kunne se reklamer på vores hjemmeside, men at den reklame, som vises, ikke er tilpasset til dig, og derfor kan opleves som mindre relevant.

 

Statistik og opdatering af serviceydelser:

Din købsadfærd og din ordrehistorik hjælper os med at forbedre vores service. Oplysninger om dine indkøb hjælper os med at se hvilken type af produkter, der er propulære, samt hvilken type af tilbud, som flest personer sætter pris på og bruges af vores medlemmer osv. Vi bruger denne information for at forbedre og udvikle vores eksisterende produkter.

 

Kommunikation med dig som medlem:

Når du har oplyst dine kontaktoplysninger, kan vi kontakte dig, hvis der opstår nogle problemer med vores serviceydelser eller med dit medlemskab. Vi sender derudover information og nyhedsbrev til din e-mail adresse og via sms. Du bliver også informeret om det, hvis du er tæt på at miste status som sølv- eller guldmedlemskab, eller hvis et tilbud snart udløber. Du kan til enhver tid deaktivere nyheds- og informationsbeskeder ved at gå ind under instillinger på din konto på lyko.dk.

 

Produktforbedringer: Vi bruger data for at forbedre vores eksisterende produkter og serviceydelser, bland andet ved at opdatere funktioner. Vi bruger for eksempel fejlrapporteringer til at forbedre sikkerhedsfunktioner, brugeradfærd, ofte stillede spørgsmål samt klik på vores side til at forbedre relevansen af søgeresultater, indhold på siden og placering af relevant indhold på siden, som passer til dig.

 

Sikkerhed: Vi bruger oplysninger for at beskytte vore produkters, serviceydelsers og kunders sikkerhed i forhold til at opdage og forhindre svindel, for at bekræfte programvarelicensers gyldighed og for at løse konflikter og imødekomme vores aftaler. Vi kan også blokere modtagelse af en besked eller fjerne indholdet, hvis det strider imod vores vilkår.

 

Frivilligt: Lyko Booking:

Som Club Lyko-medlem kan du selv vælge, om du vil aktivere Lyko Booking. Læs mere om denne tillægsydelse i afsnit 12.

 

Frivilligt: Lyko Social:

Som Club Lyko-medlem kan du selv vælge, om du vil aktivere Lyko Social. Læs mere om denne tillægsydelse i afsnit 12.

 

Andre formål: Hvis vi har til formål at bruge personoplysninger på en måde, som ikke stemmer overens med denne datapolitik, bliver du inden da informeret om det, eller på det tidspunkt, hvor personoplysningerne bliver indhentet. Alternativt spørger vi om din tilladelse efter indsamling, men før anvendelse.

 

5. Hvornår og hvordan vi deler information med andre

Det kan til tider være nødvendigt for os at dele din information med andre virksomheder i vores koncern eller med firmaer, som udfører serviceydelser i vores sted (som f.eks. hoster vores servere eller udfører supporttjenester), for at vi kan tilbyde dig vores serviceydelser.

I tilfælde hvor vi deler information om dig med andre, sørger vi for, at virksomhederne følger vores krav for databeskyttelse, samt at de ikke har tilladelse til at bruge modtagede personoplysninger til andre formål.

For at kunne tilbyde dig serviceydelser, kommer vi til at dele din personlige information til vores koncernvirksomhed og samarbejdspartnere (dvs. virksomheder, vi har ansat, som tilbyder kundesupport, transsporttjenester af dine varer, eller hjælper med at beskytte og sikre vores systemer), som har fået til opgave af os at behandle dine oplysninger på vores vejne og i overensstemmelse med vores instruktioner, denne datapolitik og andre passende handlinger for integritet og sikkerhed. Vi kan også udlevere personoplysninger som en del af en fælles aftale, for eksempel ved sammenlægning eller salg af resurser.

Når du udfylder dine kortoplysninger for at betale for et køb, deler vi betalingsinformationen med banker og andre virksomheder, som behandler den slags transaktioner eller tilbyder andre finansielle tjenester, samt for beskyttelse mod svindel og af sikkerhedsårsager.

Indenfor Lyko Booking deler vi også dine personoplysninger med vores Lyko-saloner samt de eksterne saloner, vi samarbejder med. Du kan læse mere om Lyko Booking i afsnit 12. Vi deler information på to måder:


  1. Når du booker online via Lyko Booking, bliver din oplyste information tilgængelig for den salon, som skal udføre behandlingen, eftersom din booking skal kunne administreres, og behandlingen skal kunne gennemføres.
  2. Når du befinder dig i en Lyko-salon eller en af vores eksterne samarbejdssaloner, og du vil gennemføre et køb med dit Club Lyko-medlemskab, kan frisøren/stylisten/behandleren søge på dit navn i Club Lyko for at kontrollere, om du er medlem, og du får dermed adgang til relevante rabatter og tilbud via Lyko Booking. Hvis du på Mine sider i Club Lyko har valgt at gøre din hårjournal offentlig, kan saloner finde dit navn, hvis de søger på det. Du kan vælge at gøre en specifik salon til din standardsalon, og du kan vælge, at det kun er din standardsalon, der har adgang til din hårjournal.

Som det sidste kan det være nødvendigt for os at udlevere eller gemme dine oplysninger, når vi anser, at det er nødvendigt for at:

  1. følge loven, retslige processer, myndigheders beslutninger eller domstoles ordre samt give information til politi og andre tilhørende myndigheder;
  2. kunne praktisere vores generelle vilkår og/eller andre aftaler;
  3. beskytte vores kunder, for eksempel for at forhindre spam eller forsøg på svindel, eller for at simplificere forhindring af dødsfald eller alvorlige skader;
  4. håndtere eller opretholde sikkerheden for vores produkter, herunder at forhindre eller stoppe et angreb på vores system eller netværk; eller
  5. beskytte rettigheder eller ejendom, som tilhører Lyko, inklusiv at udføre de vilkår, som styrer din anvendelse af serviceydelserne. Hvis vi får information om, at nogen bruger vores serviceydelser for at handle med stjålet immateriel eller fysisk ejendom, som tilhører Lyko, undersøger vi ikke selv en kundes private indhold, den type anliggende overdrages til en politimyndighed.

Ved indlogning bruges reCAPTCHA for at opretholde sikkerheden på vores hjemmeside.
Læs mere om, hvad det indebærer her: reCAPTCHA

6. Dine rettigheder

Lyko følger aktuelle databeskyttelseslove i Den Europæiske Union (EU), som ved anvendelse omfatter følgende rettigheder:

  • Du har ret til omkostningsfrit at anmode om et registeruddrag (i overensstemmelse med definitionen i lovgivningen) og adgang til en kopi af dine personoplysninger samt at anmode om rettelse, og under visse omstændigheder, sletning af dine personoplysninger,
  • Du har ret til at anmode om begrænsning og modsætte og dig bearbejdelse af dine personoplysninger, som sker på grund af berettigede interesser,
  • Du har ret til at fremføre klager hos en databeskyttelsesmyndighed. Datatilsynet er den myndighed i Danmark, som udfører tilsyn over, hvordan vi som virksomhed, følger lovgivningen,
  • Hvis behandling af personoplysninger baseres på dit samtykke, har du til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage for fremtidig behandling af dine personoplysninger.
  • Du har ret til at anmode om, at vi udleverer dine personoplysninger til andre organisationer, som har ansvaret for at behandle dine personoplysninger (personoplysningsansvar) i de tilfælde, hvor vores ret til at behandle dine personoplysninger er grundet dit samtykke eller en fyldestgørende aftale med dig.

Du får hensigtsmæssig adgang til dine personoplysninger uden ekstra beregning, hvis du anmoder om dette via privacy@lyko.se. Hvis vi ikke kan give dig adgang indenfor en rimelig tidsramme, vil Lyko give dig en dato for, hvornår informationen kan tilbydes. Hvis denne slags adgang nægtes, vil vi på Lyko forklare for dig, hvorfor den bliver nægtet.

Når vi bearbejder dine personoplysninger, gør vi det sammen med vores koncernvirksomheder til det formål at kunne tilbyde dig de produkter og serviceydelser, som du bruger og har bestilt, drive vores virksomhed, opfylde vores aftalte og juridiske forpligtelser, beskytte vores system og kunder, eller opfylde de berettigede interesser, som beskrives udførligt i afsnittet Hvor og hvorfor vi bruger dine personoplysninger og Grunde til hvorfor vi deler dine personoplysninger her ovenfor. Når du overfører personoplysninger fra Den Europæiske Union (EU) gør vi det baseret på et antal jurdiske mekanismer, i henhold til beskrivelsen i afsnittet ”Opbevaring af personoplysninger”.

 

Information om din ret til indvending i henhold til artikel 21 i GDPR (profilering, direct marketing)

1. Bearbejdelse af dine personoplysninger, som sker grundet vores berettigede hensigter
Du har til enhver tid ret til at indvende, af årsager som er relaterede til din specifikke situation, mod vores behandling af personoplysninger om dig, som er baseret på artikel 6.1 (f) GDPR (behandling som har til formål at beskytte vores berettigede hensigter), hvilket inkluderer profilering baseret på disse bestemmelser i den betydning, som beskrives i artikel 4.4 GDPR.
Hvis du foretager en indvending, vil vi ikke længere behandle dine personoplysninger, hvis vi ikke kan fremvise pålagte berettigede årsager for behandlingen, som vejer tungere end dine hensigter, rettigheder og frihed, eller hvis vores behandling er grundet fastholdelse, udøvelse eller forsvar af jurisdiske krav. 

2. Ret til at indvende mod bearbejdelse af oplysninger til markedsføring
I visse tilfælde behandler vi dine personoplysninger for direct marketing og telemarketing. Du har til enhver tid ret til at indvende mod bearbejdelse af personlige oplysninger om dig selv til den slags markedsføring, som inkluderer profilering i den udstrækning, at den er relateret til direct marketing. 
Hvis du afviser bearbejdelse til direct marketing formål, vil vi ikke længere behandle dine personoplysninger til den slags formål.
Hvis du afviser behandling, som omfatter profilering af dine personlige interesser og adfærd, eller afstår fra at modtage interessebaseret reklame, betyder det ikke, at du ikke længere vil kunne se reklame på vores hjemmeside og under vores serviceydelser, men at den reklame, som vises, ikke kommer til at være tilpasset til dig, og derfor kan den opleves som mindre relevant.

Der findes ingen formelle krav ift. at foretage indvendninger. I tilfælde af indvendinger er det muligt at anvende vores onlineformular eller skrive til os på privacy@lyko.se.

Noter, at hvis du anmoder om, at vi ikke skal kontakte dig via e-mail, beholder vi en kopi af din e-mail adresse på vores liste over blokerede brugere for modtagelse af beskeder for at sørge for, at du ikke modtager uønskede e-mails.

 

7. Sikkerhedstiltag gældende din information

For at beskytte din integritet og personlige information, som du oplyser via din brug af vores serviceydelser, opretholder vi fysiske, tekniske og administrative beskyttelsestiltag. Vi opdaterer og tester kontinuerligt vores sikkerhed.

Vi begrænser adgangen til dine personoplysninger til de ansatte, som har brug for informationen for at tilbyde dig serviceydelser og tilbud. Desuden uddannes vores ansatte om vigtigheden af diskretion og opretholdelse af integritet og sikkerhed.

Vi vedtager passende disciplinære tiltag for at forsikre om, at vores ansatte opretholder sine forpligtelser gældende dine personoplysninger.

 

8. Opbevaring af personoplysninger

Personoplysninger, som håndteres af Lyko, kan gemmes og behandles i den region, du bor, i Danmark eller i andre lande, hvor Lyko, samt arbejdspartnere, koncernvirkomheder eller leverandører, driver virksomhed. Vi udfører tiltag for at forsikre om, at oplysninger, som vi indhenter jævnfør denne persondatapolitik, behandles i henhold til bestemmelserne i denne datapolitik og jævnfør passende lovgivning, hvor oplysningerne findes.
Hvis vi skulle overføre dine personoplysninger til tredje land, dvs. land udenfor EU/EØS, vil vi indgå aftale og udføre andre tiltag i overensstemmelse med passende lovkrav.

Vi lagrer dine personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at tilbyde vores serviceydelser, eller så længe det kræves for at opfylde vores juridiske forpligtelser. Vi opbevarer dine oplysninger, så længe du er medlem i Club Lyko samt op til 24 måneder efter, at du foretog dit seneste køb, alternativt 24 måneder efter, at du blev inaktiv eller valgte at afslutte dit medlemskab i Club Lyko.

Afgørende kriterier for, hvor længe vi lagrer data, kan for eksempel være:

Hvor længe er der behov for personoplysningerne for at tilbyde serviceydelser?
Dette omfatter bland andet at bibeholde og forbedre serviceydelsernes tekniske præstation, at beskytte vores systemer og at administrere nødvendig forretnings- og bogføringsinformation. Dette er den generelle regel, som ligger til grund for beregning af de fleste opbevaringsperiode.

Er den personlige information af en ekstra følsom karakter?
I tilfælde af dette forekommer der sædvanligvis en kortere opbevaringsperiode.

Har du som registreret godkendt brug af en længere opbevaringsperiode? 
I tilfælde af dette lagrer vi informationen i overensstemmelse med din tilladelse.

Har Lyko juridisk, ifølge aftale eller på anden måde tilladelse til at lagre information?
Det kan for eksempel være obligatorisk lovgivning om tilbageholdelse af information i visse lande, såsom grundet bogføring, ordre fra myndigheder om at bevare oplysninger, som er relevante i undersøgelser, eller
oplysninger, som skal beholdes til formål at løse en konflikt.

For mere information om, hvor og hvor længe dine personoplysninger gemmes, kontakt venligst Lykos databeskyttelsesrepræsentant. Du finder kontaktoplysninger under Kontakt os nedenfor.

 

9. Yderligere

Aggregeret data:

Aggregeret data indhentes og bearbejdes for at følge og vurdere brugertrends i henhold til vores serviceydelser. Dette indebærer, at information om din brug af serviceydelser, indsamles og anonymiseras på en måde, som indebærer, at vi ikke længere kan koble informationen til dig. Vi anvender den anonyme information om, hvordan vores medlemmer bruger tjenester til statistik, serviceforbedring og produktudvikling af serviceydelser. Disse oplysninger vil være helt anonymre og udgøres ikke af personoplysninger. Den slags information kan gemmes i længere tid end dine personoplysninger.

Anonymisering indebærer, at den data, som kan henføres tilbage til et individ, slettes samt adskilles fra det, som i fremtiden kan gøre det muligt at knytte denne data til et individ. Denne behandling af data er et trin længere end pseudonymiseringsprocessen, hvilket indebærer, at man holder bestemt information adskilt for at gøre det sværere at identificere en person knyttet til bestemt data. Lyko anonymiserer dine personoplysninger efter 24 måneders inaktivitet.

Tredje part:

Denne datapolitik gælder ikke for personoplysninger, som du oplyser til en anden bruger via vores service ydelser, eller hvis du på en anden måde bruger tredjepartstjenester som meddelelsestjenester og betalingstjenester.

Børn:

Lyko indsamler ikke bevidst personoplysninger fra mindreårige, som er under 18 år. Hvis du er under 18 år, må du ikke sende personoplysninger via serviceydelser. Vi opfordrer forældrer og værger til at følge børns internetbrug samt at hjælpe med at praktisere vores persondatapolitik ved at instruere deres børn til aldrig at opgive personoplysninger via service uden deres tilladelse. Hvis du har anledning til at tro, at en mindreårig har udvekslet personoplysninger til os via vores serviceydelser, kontakt os venligst på privacy@lyko.se, og vi vil bestræbe os på at fjerne informationen fra vores databaser.

 

10. Ændringer og opdateringer af denne datapolitik

Vi opdaterer vores persondatapolitik, når det er nødvendigt for at afspejle kundefeedback og ændringer i vores serviceydelser. Når en datapolitik opdateres, ændres datoen for den seneste opdatering længst oppe i datapolitikken, og ændringerne beskrives på siden Ændringshistorik. Hvis der sker større ændringer i datapolitikken eller i, hvordan Lyko bruger dine personoplysninger, får du besked via e-mail eller opslag på hjemmesiden, inden ændringerne træder i kraft, i den udstrækning, lover kræver. Læs gerne denne persondatapolitik engang imellem, så du holder dig informeret om, hvordan Lyko beskytter dine personoplysninger og din integritet.

 

11. Spørgsmål og klager

Hvis du vil stille spørgsmål eller har kommentarer til vores datapolitik samt sikkerhedsmetoder, kontakt os venligst på:

 

Lyko Online AB
Att: Privacy
Kyrkbyvägen 1
780 50 Vansbro

privacy@lyko.se
0281-714 90

Du er også velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrepræsentant på:

Sharp Cookie Advisors AB
Box 45411
104 31 Stockholm

dpo@lyko.se
020-10 40 25

Vi håndterer din forespørgsel hurtigst muligt og indenfor lovførte tider.

 

12. Tillægsydelser


Lyko Booking

Som medlem i Club Lyko har du mulighed for at booke behandlinger på vores Lyko-saloner og vores nøje udvalgte samarbejdssaloner, gennem vores tillægsydelse Lyko Booking. Vores Lyko-saloner ejes og drives af koncernen Lyko Retail AB, og de eksterne samarbejdssaloner drives af forskellige eksterne virksomheder - hvilken virksomhed afhænger af, hvilken salon du booker hos. Når du deler dine personoplysninger med os på Lyko Online AB indenfor rammen Lyko Booking, håndteres disse personnumre af os på Lyko Online AB samt den virksomhed, som driver den salon, hvor du booker en behandling, dvs. Lyko Retail AB eller den virksomhed, som driver den eksterne salon, hvor du booker.

Når vi behandler dine personoplysninger indenfor rammen Lyko Booking, har vi på Lyko Online AB samt den virksomhed, som driver den salon, hvor du booker en behandling, et fælles ansvar for dine personoplysninger, eftersom vi i fællesskab bestemmer formål for behandlingen af personlige oplysninger.

Dette indebærer, at vi, som er ansvarlige for personoplysninger, samarbejder og sørger for, at dine rettigheder jævnfør afsnit 6 ovenfor opfyldes, og du kan altid henvende dig til os med dine spørgsmål.

Hvis du booker en behandling og godkender vilkårerne for Lyko Booking, registrerer og gemmer vi på Lyko information om:

  1. hvilken behandling du har booket,
  2. hvornår behandlingen udføres,
  3. på hvilken salon behandlingen udføres,
  4. produkter, du køber i salonen, hvis betalingen sker igennem dit medlemskab i Club Lyko, samt 
  5. hvilken frisør/stylist/behandler, som udførte behandlingen.

Dette anvendes til formål for at kunne tilbyde relevant direct marketing til dig, baseret på de behandlinger du har fået. Som medlem i Club Lyko tilbyder vi desuden personlige specialtilbud til dig, baseret på hvilke behandlinger, du har booket. Hvis du for eksempel booker tid til klip og farve gennem Lyko Booking, sender vi tilbud om farvebehandlinger med rabat efterfølgende, eftersom vi tror, at det kan være noget, som du er interesseret i. Du har selv adgang til din egen hårjournal, hvor tidligere behandlinger ses på en liste. Du kan vælge at gøre hårjournalen offentlig for dine Lyko Social-kontakter, hvis du bruger Lyko Social. På de saloner, hvor du får behandlinger, kan under visse forudsætninger, som er beskrevet i afsnit 5 ovenfor, få adgang til din hårjournal for at kunne give dig den mest relevante rådgivning og hjælp.

 

Lyko Social

Som medlem i Club Lyko har du mulighed for at benytte vores tillægsydelse Lyko Social.

Lyko Social er en social medie-platform for dig, der elsker hår og skønhed. Her har du mulighed for at kommentere og vurdere saloner, behandlinger og produkter samt skabe en profil, hvor du kan dele billeder, film og anmeldelser om produkter og behandlinger, hvor du har lyst til at dele din mening med andre. Du kan også kommentere andre medlemmers billeder, film eller anmeldelser.

Når du er medlem i Club Lyko, har du som udgangspunkt en privat profil. Dette indebærer, at din profil ikke er søgbar for andre. Når du begynder at bruge Lyko Social, hvis du f.eks. liker noget, kommenterer, stiller et spørgsmål ang. et produkt, tilføjer billeder eller skriver et indlæg, aktiveres serviceydelsen Lyko Social. Dette indebærer, at din profil bliver søgbar, samt at andre brugere kan klikke sig ind på din profil ved at klikke på dit brugernavn, f.eks. i et indlæg, hvor du har skrevet en kommentar.

Efter du har aktiveret serviceydelsen Lyko Social, som beskrevet ovenfor, har du mulighed for at vælge en privat profil igen. Dette indebærer kun, at din profil ikke kan søges på. Hvis du kommenterer eller liker noget, vil dette kunne ses for andre brugere, som herefter vil kunne klikke sig ind på din profil.

Når du bruger tillægsydelsen Lyko Social, godkender og accepterer du, at Lyko får tidsubegrænset licens til dine kommentarer, likes, anmeldelser, billeder og film om forskellige produkter, behandlinger og tjenester, som du tilføjer og deler på Lyko Social. Det indebærer, at alt du deler på Lyko Social kan bruges i markedsføringshenseende af Lyko, inklusiv dit navn. Hvis vi på noget tidspunkt ønsker at bruge noget af det, du deler, som omfatter billede eller film, hvor du som person kan genkendes (f.eks. dit ansigt), vil vi bede dig om udtrykkeligt samtykke.

Gå til sammenfatning | Gå til version i fuld længde

_____________

Ændringshistorik

Maj 2018: Fortydeliggørelse grundet den nye databeskyttelsesforordning (General Data Protection Regulation, ”GDPR”), som træder i kraft den 25. maj 2018. Den opdaterede persondatapolitik træder automatisk i kraft for alle eksisterende kunder og besøgende den 25. maj 2018. Din fortsatte brug af vores serviceydelser fra denne dag udgør din accept af den nye persondatapolitik. Datapolitikken er desuden udarbejdet for at være koncis, tydelig, forståelig og enkel.

[Juni 2018: Tilføjelse af Lyko Booking funktioner. Din fortsatte brug af vores serviceydelser fra denne dag udgør din accept af den gældende persondatapolitik.]

 

Gå til introduktion | Gå til indhold

Nyheder og tilbud

 

Følg os

Kundeservice

Copyright 2020